SELAMAT DATANG KE BLOG MAKMAL ICT SK MASJID BARU. D/A SK MASJID BARU, 77100 ASAHAN, MELAKA. NO TEL : 06-5229098. NO FAX: 06-5229098. EMAIL : mba1008@ppdjasin.edu.my WEBSITE: myskmb.edunet.my SEMOGA ANDA DAPAT PENGETAHUAN DENGAN MAKLUMAT-MAKLUMAT YANG DISEDIAKAN.

PENGASAS

smile

JURUTEKNIK KOMPUTER.

NURUL AMIRA BT MD NASIR

PENTING!!!

PAPARAN TERBAIK JIKA ANDA INGIN MELAYARI BLOG INI ADALAH DENGAN MENGGUNAKAN GOOGLE CHROME & MOZILLA FIREFOX 4.0. KE ATAS PAPARAN BERMASALAH JIKA ANDA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER. HARAP MAAF ATAS SEGALA KESULITAN

DOWNLOAD GOOGLE CHROME:

CORAT-CORET

Jom Download Maklumat-Maklumat Berguna Seperti SOFTWARE, TUTORIAL, LAGU PATRIOTIK DAN CONTOH KEW-PA Di Menu 'MUAT TURUN'. Semoga Temui Apa yang Anda Inginkan ^_^

PAUTAN LAIN

JAWATANKUASA KERJA

JURUTEKNIK KOMPUTER.

NURUL AMIRA BT MD NASIR

smile

JURUTEKNIK KOMPUTER.

NURUL AMIRA BT MD NASIR

src="http://img413.imageshack.us/img413/2043/dsc0121qb.jpg" border="0" height="130" width="90" />alt=""/> alt=""/> alt=""/> alt=""/> alt=""/> alt=""/>

JOM CIT CAT




Isnin, 7 Mac 2011

Sejak tahun 1980 lagi Malware telah mengancam kita dengan menjangkiti, mengganggu dan merosakkan sistem komputer. Menyelesaikan masalah Malware memerlukan kita memahami dan mengetahui apakah yang boleh dilakukan oleh penjenayah siber menggunakan Malware.

Secara ringkas, Malware merupakan perisian yang direka khas untuk memasuki secara diam dan merosakkan sistem komputer tanpa pengetahuan pemilik. Namanya pula terlahir daripada gabungan 'malicious' beerti niat jahat dan 'software' yang bermaksud perisian. Ia dicipta oleh individu tidak bertanggungjawab dan biasanya mereka yang mahir tentang komputer dalam pelbagai bentuk perisian dan kod program untuk mengganggu, mengancam, dan menimbulkan kemarahan pengguna.

kepintaran dan keteguhan Malware juga amat dikuatiri. Selalunya apabila kita ingin membuang (delete) perisian Malware dari komputer, kita sebenarnya boleh mengaktifkan perisian itu. Apabila program Malware dipasang pada sistem, adalah amat penting untuk ia bersembunyi. Teknik yang dikenali sebagai Rootkits menawarkan penyembunyian Malware daripada pengetahuan pengguna. Ia menghalang Malware daripada dilaporkan pada jadual proses, dikesan oleh program anti virus dan seumpamanya, serta boleh dikatakan ia tidak kelihatan sama sekali.

Apa yang membuatkan Malware begitu mudah menjangkiti komputer adalah dengan adanya beberapa faktor iaitu Homogeneity iaitu komputer pada rangkaian menjalankan OS yang sama; Bugginess iaitu kebanyakan sistem mengandungi ralat yang boleh dijangkiti Malware; Unconfirmed Code iaitu kod dari cakera Floppy, CD atau peranti USB yang boleh berjalan tanpa arahan pengguna ; Over-Prvileged User yang membenarkan pengguna mengubahsuai struktur dalaman sistem dan Over-Privileged Code iaitu sistem yang membolehkan kod dijalankan oleh pengguna.


0 comments:

FOLLOW FOLLOW ME




About Me