SELAMAT DATANG KE BLOG MAKMAL ICT SK MASJID BARU. D/A SK MASJID BARU, 77100 ASAHAN, MELAKA. NO TEL : 06-5229098. NO FAX: 06-5229098. EMAIL : mba1008@ppdjasin.edu.my WEBSITE: myskmb.edunet.my SEMOGA ANDA DAPAT PENGETAHUAN DENGAN MAKLUMAT-MAKLUMAT YANG DISEDIAKAN.

PENGASAS

smile

JURUTEKNIK KOMPUTER.

NURUL AMIRA BT MD NASIR

PENTING!!!

PAPARAN TERBAIK JIKA ANDA INGIN MELAYARI BLOG INI ADALAH DENGAN MENGGUNAKAN GOOGLE CHROME & MOZILLA FIREFOX 4.0. KE ATAS PAPARAN BERMASALAH JIKA ANDA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER. HARAP MAAF ATAS SEGALA KESULITAN

DOWNLOAD GOOGLE CHROME:

CORAT-CORET

Jom Download Maklumat-Maklumat Berguna Seperti SOFTWARE, TUTORIAL, LAGU PATRIOTIK DAN CONTOH KEW-PA Di Menu 'MUAT TURUN'. Semoga Temui Apa yang Anda Inginkan ^_^

PAUTAN LAIN

JAWATANKUASA KERJA

JURUTEKNIK KOMPUTER.

NURUL AMIRA BT MD NASIR

smile

JURUTEKNIK KOMPUTER.

NURUL AMIRA BT MD NASIR

src="http://img413.imageshack.us/img413/2043/dsc0121qb.jpg" border="0" height="130" width="90" />alt=""/> alt=""/> alt=""/> alt=""/> alt=""/> alt=""/>

JOM CIT CAT




Selasa, 1 Februari 2011













1. Sistem Backup


Buat salinan backup bagi kesemua data-data penting yang terdapat dalam PC anda. Ini adalah kerana, kebiasaanya penyelenggaraan
atau servis sering membuat reparation atau format disk.

2. Pembersihan Sistem Komputer

Prosidur pembersihan sistem meliputi perkara-perkara seperti :

i. Membersihkan monitor
ii. Membersihkan kekisi
iii. Membersihkan mouse
iv. Membersihkan papan kekunci
v. Memeriksa kabel luaran
vi. Memeriksa kabel dalaman
vii. Membersihkan pemacu
x. Melaksanakkan ujiguna ke atas pemacu


Peralatan yang digunakan untuk tujuan pembersihan lazimnya terdiri daripada item-item berikut :

o Tisu
o Kain
o Berus lukisan
o Kit pencuci
o Mesin vakum yang sesuai
o Lampu suluh
o Kit pencuci CD dan Floppy Drive
o Cotton bud


3. Hard Disk Maintenance

o Disk Cleanup

Membersihkan dan mengahapuskan fail-fail yang tidak diperlukan. Ia melajukan kembali sistem. Padam kumpulan fail :

> temporary internet file
> download program file
> Recycle Bin
> Temprorary File
> Scandisk

Digunakan untuk memerikasa permukaan disket atau cakera keras serta membaikinya.

o Disk Defragmenter

Ia digunakan untuk menyusun semula kandungan hard disk supaya proses pengurusan data akan lebih cepat.

o Maintenance wizards

Untuk menjadualkan urusan penyelenggaran komputer. Antara prosidur kerja dalam pencegahan kerosakan secara pasif:

Mengandungi prosidur yang mana melindungi sistem dengan menyediakan persekitaran yang sesuai iaitu dari segi fizikal dan elektrik.

1. Faktor fizikal :

o suhu persekitaran
o power cycling
o habuk

2. Faktor elektrikal

o power line moise (gangguan litar atau line)
o radio frequency interface
o elektrik static

Prosidur Memeriksa Persekitaran Operasi

a. Suhu persekitaran

Suhu di bilik atau pejabat perlulah sesuai. Untuk memastikan sistem komputer beroperasi dalam suhu yang sesuai, kadar suhu yang telah ditetapkan oleh
pembekal komputer perlulah diketahui. Kebanyakan pembekal PC menyediakan data tentang suhu operasi untuk setiap sistemnya. Contohnya, IBM menyediakan suhu operasi seperti berikut :

Sistem On : 60 – 90 Fahrenheit
Sistem Off : 50-110 Fahrenheit

b. Power Cycling (on/off)

PC On atau Off adalah bergantung dengan suhu operasinya. Untuk memastikan realibiliti data yang baik, komputer perlu dibiarkan selama 15 minit tanpa sebarang operasi selepas di hidupkan.

c. Habuk

Habuk, asap dan kotoran adalah tidak baik untuk sistem komputer. Setiap sistem mempunyai kaedah saranan yang sesuai dalam proses pembersihannya.

d. Power line noise (gangguan talian litar)

Elakkan dari menggukana suis litar yang sama dengan komputer bagi penggunaan alat-alat elektrik yang menggunakan lebi kuasa elektrik untuk beroperasi.Ini akan mengganggu line atau kuasa sistem komputer serta menyebabkan kerosakan padanya.Antara alat elektrik yang dikela pasti menggunakan kuasa elektrik yang tinggi ialah seperti vakum pembersih, Coffe Maker, mesin fotokopi, pencetak laser dan sebagainya.

e. Radio frequency interface

Pastikan sistem komputer berada jauh dari peralatan yang mengunakan gelombang radio.

f. Elektrik statik

Kaedah yang terbaik untuk mengelakkan elaktrikstatik adalah dengan cara membina bilik komputer atau pejabat dengan power line grounding system yang sesuai dan berkeadaan
Bagaimana Untuk Menyelesaikan Permasalahan PC?

Dewasa ini, kemunculan virus seperti Trojan, Worm, Spy dan Hackers menjadi punca utama sesebuah komputer mengalami masalah adalah lebih tinggi. Lebih-lebih lagi komputer yang kerap menggunakan internet, sama ada secara dial-up atau broadband.

Selain itu, tanpa anda sedari setiap kali anda membuka dan menutup PC. secara automatik PC akan menunjukkan cache file sementara. Yang mana ia akan dipadamkan sekiranya PC dimatikan. kekusutan akan berlaku sekiranya terdapat permasalahan pada PC atau sebaliknya.

Secara automatik juga, PC akan membuat fail backup ke folder "System Information". Folder ini boleh dilihat sekiranya option " Show All File" dienablekan. ia digunakan untuk membuat restore atau sebagainya. Jika terdapat masalah samaada terkena serangan virus atau spy, fail itu juga akan direstore tanpa anda sedari. Serangan-serangan ini akan membesar setiap kali anda membuka dan menutup PC. Fail "System Information" sememangnya tempat yang digemari oleh virus dan spy untuk bersembunyi dan membiak.

Disamping permasalahan yang telah dinyatakan sebelum ini, ramai diantara anda yang sering menggunakan 'password' untuk melindungi data-data dan sebagai sekuriti. Sebagai manusia, kita semua tidak terlepas dari sikap lupa. Keputusan untuk memformat semula PC sekiranya anda terlupa 'password' bukanlah jalan penyelesaiannya. Ini adalah kerana, data-data yang terkandung dalam PC akan hilang begitu saja. Jadi pilihlah password yang mudah ingat.

(sumber internet)


0 comments:

FOLLOW FOLLOW ME




About Me